-
ناصر در کارهای محلی حساس بود
جمعه 15 دی 1391 18:58
:: حمید عوض زاده در دوران کودکی رابطه نزدیکی با هم داشتیم.ناصرملودیکا می زد.بعد از مدتی یک ملودیکای دیگر هم تهیه کرد.یک ملودیکا را خودش فوت می کرد و ملودی می زد و دیگری را من فوت می کردم و او آکورد می گرفت. این بشر در آن زمان آکورد را می شناخت. شعر می گفت ، نقاشی می کشید. یک طراحی داشت به نام پیرمرد خار کش که لای یکی...
-
برای ناصر عبداللهی که سکوتش دریا را روی دلمان ریخت !
جمعه 15 دی 1391 18:56
:: عبدالحمید انصاری نسب ناصریا ... از روایت های مختلف مرگ تو از مرگ های مختلف ات کدام را باور کنم؟ تو چطور چگونه مرده ای؟ تقصیر ها گردن کیست؟ دیشب توی معبد هندوها کودکی اَت با پیرهن راه راه بالا رفته بود از ماه و کلاغ ها به دخمه ی چشمانت نوک می زدند ماشاالله به قد بلند و موهات که ریخته روی شانه هات توی همین عکس با...
-
ضمیمه / شماره 1
جمعه 15 دی 1391 18:32
-
سخنی در باب «ضمیمه»
جمعه 15 دی 1391 18:31
:: مسعود رحمتی احساس می کنم در بدترین دقایق این شام مرگ زای چندین هزار چشمه خورشید ناگهان می جوشد از زمین «احمد شاملو» □□□ نشریه ای که شماره اول آن را ورق می زنید دارای ماهیتی فرهنگی است که اگر خدا خواست و مشکلات مترقبه ای پیش نیامد قرار است پانزدهم هر ماه منتشر شود. □ «ضمیمه» شأن روشنفکرانه ای برای خود قائل است و...
-
حسن بنی هاشمی و تصاویر غمگنانه ی بندر
جمعه 15 دی 1391 18:29
:: حسام الدین نقوی سید حسن بنی هاشمی فرزند سید ابراهیم و بی بی گل در هفدهم آذر ماه بیست و هشت در بندرعباس بدنیا آمد و کودکی و نوجوانی و سالهایی که ذهن و اندیشه و فرهنگ یک انسان ساخته میشود را در این شهر گذراند. او از سالهای دور ، از زمانی که دانش آموز دبستان شاهپور بود به (تصویر) علاقه زیادی داشت و از پشت عدسی دوربینی...
-
مروری بر فیلم های هشت میلیمتری بنی هاشمی
جمعه 15 دی 1391 18:28
:: منصور نعیمی سیدحسن بنی هاشمی فارغ التحصیل مدرسه عالی سینما و تلویزیون است در رشته کارگردانی فیلم. به هنگارم هنرجویی، نخستین تجربه های فیلمسازی خویش را با دوربین هشت میلیمتری که دارای محدودیت های بسیاری بود به لحاظ صدا و تدوین و قطع کوچک فیلم- آغاز کرد. وی در جرگه ی کسانی بود که سینمای آزاد ایران را پی نهادند و...
-
گفتگوی دو سینماگر سینمای آزاد
جمعه 15 دی 1391 18:27
:: گفت و گوی زاون قوکاسیان با حسن بنی هاشمی در فیلمهایت رابطه فرد با فرد خیلی کم به چشم می خورد و بیشتر به رابطه فرد با طبیعت پرداخته می شود این مسئله را باید به حساب ذهنیت تو گذاشت یا زمینه ای که در آن کار می کنی ؟ بیشتر بستگی به محیطی دارد که داستان در آن جاریست، مسئله ی فیلم هایم، مسئله گذشته ی خیلی دور نیست، چون...
-
یادداشت کیانوش عیاری
جمعه 15 دی 1391 18:25
:: کیانوش عیاری یا لطیف ... چشمان نافذش نخستین تأثیر را بر من گذاشت و مرا متقاعد کرد که حسن بنی هاشمی همه چیز را با دقت زیرنظر دارد و می تواند یک خرده گیر دانا باشد. در طول چند هفته ای، در مهرماه 1350 و به بهانه جشنواره ی سوم سینمای آزاد در تهران بودند بیشترین جوشش من با او بود و کمترین عنادم نیز با دلسوختگی و نگاه...
-
یادداشت محمد عقیلی
جمعه 15 دی 1391 18:24
:: محمد عقیلی ۱ طبیعی ست که هر سرزمینی وهر ملتی به داشته های ارزشمندش مباهات و افتخار می کند. یکی از این داشته ها، چهره های فرهنگی و هنری آن سرزمین است. کسانی که با پژوهش و تحقیق، خلق محصولات هنری و فرهنگی و یا ساخت و ایجاد سازه ها و تولیداتی ویژه به حیات آن سرزمین غنا و ژرفای بیشتری می بخشند و نام آن را در جهان...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 15 دی 1391 18:23
:: عدنان غریفی صورتش را مثل صورت خیلی ها فراموش کرده ام، اما لبخند مهربان بی کلکش را هرگز. طرز حرف زدن آمیخته به شیطنت کنایه آمیزش را هرگز. حسن مثل همه بچه های بندرعباس وحشتناک باهوش بود. راستش من تا حالا بندر عباسی خنگ، یا «بی سیما» ندیده ام. حسن کرمی شاعر، حسن بنی هاشمی فیلمساز، و ابراهیم منصفی. و این آخری را، که من...
-
بنی هاشمی ، سینماگری منزوی
جمعه 15 دی 1391 18:22
:: علی رضایی ... کسی که علاقمند کار سینماست طبیعتاً مراحل تدریجی دریافتن دانش های سینمایی را خواهد پذیرفت. هیچکس بدون آگاهی از اصول اولیه سینما نمی تواند فیلمساز بشود رسیدن به این مرحله پژوهشگری بسیار می خواهد. (1) حسن بنی هاشمی با این نگاه روشن وادی سینما را می پیماید و با زبانی ساده اما با ژرف اندیشی آن را ادامه می...
-
با بنی هاشمی و سه اثر سینمای آزاد ی او
جمعه 15 دی 1391 18:21
:: محمد سعید محصصی با «سینمای آزاد» همراه شد با آن بالید و پیش از آنکه همچون عده ای از دوستان حلقه ی «سینمای آزاد» راه ناهموار گشته سینمای حرفه ای ایران را ،همچون کیانوش عیاری، محمدعلی سجادی، عبدالله باکیده و … هموار کند، راهی دیگر اختیار کرد و سر آخر در غربت مأوا گرفت.فرزند جنوب بود و آن سامان را نه تنها خوب می...
-
آرامش در حضور دیگران
جمعه 15 دی 1391 18:19
:: حسن بنی هاشمی آرامش در حضور دیگران نشانه جست و جویی شجاعانه برای گشودن افقی گسترده و اندیشمندانه در زمینه سینمای این کشور است. تفاوت این فیلم با دیگر محصولات جدید سینمای خوب ایران در انتخاب فضای پوشیده و تاریکی است که جنون پنهانی و آرام آدمهای طبقه متوسط و مرگ خاموش آدمهای پوسیده این جامعه را فاش می سازد. زوال...
-
وقتی که من گرسنه بودم / تو زندگانیت را می بخشیدی
جمعه 15 دی 1391 18:16
:: حسین احمدی نسب حسن بنی هاشمی عزیز، یک آقایی هست بنام رحمتی، اهل داستان و شعر و دونده است. می دود اما، خسته نمی شود. چون جوان است. تازگی ها دستش به « ما » رسیده است. پنداری دیواری کوتاه تر از ما ندیده است ! خدا رحم کند. یک بار من را دعوت کرد تا به بندر عباس بروم و در باره ی جایگاه کمپوزیسیون در تئاتر و نقاشی حرف...
-
هورخش / شماره 2
جمعه 15 دی 1391 18:14
-
صحنه مکان ساختن رویاهای بشری است
جمعه 15 دی 1391 18:05
گفتگو با دکتر علی رفیعی :: ابراهیم پشت کوهی علی رفیعی در سال 1338 به عنوان یک فوتبالیست بورسیه گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی به فرانسه سفر کرد. اما 15 سال بعد به عنوان استادیار دانشگاه تئاتر به ایران آمد. به ریاست تئاترشهر انتخاب گردید و به یکی از مطرح ترین چهره های تئاتر این مملکت شد. علی رفیعی هر چند به...
-
شفافیت و روشنی بدن بازیگر
جمعه 15 دی 1391 17:43
نگاهی اجمالی به سیر تفکر یرژی گروتوفسکی در روند تئاتر آزمایشگاهی :: احمد آرام گروتوفسکی بیهمتاست. چرا؟ زیرا تا آنجا که من میدانم پس از استانسیلاوسکی در جهان هیچ کس ماهیت بازیگری، پدیده و معنی آن و ماهیت و علم فرایندهای روانی ـ بدنی ـ هیجانی آن را، با چنین ژرفا و کمالی بررسی نکرده است . پیتر بروک چیزی که ذهن...
-
مقدمه ای بر شناخت نمایشنامه های مدرن ایرانی
جمعه 15 دی 1391 17:42
:: بهزاد صدیقى در میان انواع تئاتر که به شکل و شیوه ها و در ژانرهای مختلف اجرا می شود ، شاید نوع تئاتر مدرن بیشتر در نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر معاصر کشور ما طرفدار داشته باشد . گرایش به این نوع تئاتر از آنجا سرچشمه می گیرد که پدید آورندگان تئاتر (نمایشنامه نویس و کارگردان) کوشش می کنند تا تئاتر خود را با زبان...
-
پرچم فرشتگان در مداین به آب می رسد
جمعه 15 دی 1391 17:33
در باب ضرورت داشتن تئاتر؛ ::سیما نهنگ جشن واره تئاتر در هرمزگان در حالی برگزار می شود که از یک سو می توان خوشحال بود که کارهایی که در این جشن واره قرار است به صحنه بروند قبلا به اجرای عمومی در آمدند ـ این اتفاق از آن جا که در سالهای گذشته کارهایی بودند که با پایان جشن واره با یک اجرا به کار خود پایان می دادند ـ میمون...
-
تحلیلی بر نمایشنامه مکبث اثر ویلیام شکسپیر
جمعه 15 دی 1391 17:32
و مقایسه ای کوتاه با نمایشنامه ادیپ شهریار اثر سوفکل :: مهدی عطایی دریایی خلاصه متن فرمانده دانکن، پادشاه اسکاتلند همراه بنکو و مکبث در راه بازگشت از نبرد با سپاهیان «نروژ» با زنان جادوگر برخورد می کنند. زنان جادوگر مکبث را وعده فرماندهی کل و سپس پادشاهی اسکاتلند می دهند اما «بنکو» را نیز سرسلسله پادشاهی بعد از مکبث...
-
هورخش / شماره 1
جمعه 15 دی 1391 17:30
-
هیولایی به نام پل استر
پنجشنبه 14 دی 1391 05:22
معرفی رمان هیولا :: امین امیری 1ـ رمان های پل استر را رمان هایی جنایی می دانم نه از آن جهت که قرار است همیشه در اتفاقات و ماجراهای رمانش کسی و یا کسانی کشته شوند و بعد هم پلیس یا کارآگاهی به قصد دام انداختن جانی مورد نظر دست به خلق جریانات داستانی بزند. (البته از این موارد هم استفاده می کند) بلکه همواره هراس ناشی از...
-
من و عروسک، در این خانه زندگی می کنیم!
پنجشنبه 14 دی 1391 05:18
در سال هشتاد و سه تئاتر هرمزگان پس از سال ها شاهد دو اتفاق بود. یکی اجرای «خانه عروسک» هنریک ایبسن و دیگری کارگردانی مهدی عطایی دریایی پس از چندین سال دوری از تئاتر. هر کدام از این دو خود می توانست زمینه بحث و گفتگو باشد. اجرای شاهکار ایبسن می توانست یک اتفاق باشد در فضای مایوس تئاتر و حضور عطایی می توانست نوید دهنده...
-
کشف معنا در انبوه گزاره ها
پنجشنبه 14 دی 1391 05:14
نگاهی به داستان نماز خانه کوچک نوشته هوشنگ گلشیری :: مسعود رحمتی از تجربه های همگانی خوانندگان داستان احساس شگفتی است. سرگیجه ای گاه لذت بخش که در رویارویی با پدیده ای به نام داستان پیش می آید. پیش آمده با کسانی رو به رو می شویم که از خواندن داستانی لذت برده اند. اما هیچ چیز درباره آن برای گفتن ندارند. اگر چه این لذت...
-
چند شعر از علی اخگر
پنجشنبه 14 دی 1391 05:14
THEATRE [ نور موضعی- و همین حالا] نفر دوم ردیف دوم از سمت چپ فکر می کنم برای تو قدری زود است صدای عباس مهرپویا بیاید پشت این مسطح ساده پارچه های سفید سفید با رنگی از نوشتن قرمز سیاه سیاه چشم های وق زده ات را ببند تا هنر از زیر روسری بزند بیرون قسم به عین تو عین القضات عنفوان جوانی [و صداست که پایین بیفتد] سطح کف از...
-
به سوی رادیکالیته شعر نیما
پنجشنبه 14 دی 1391 05:10
بحثی پیرامون فراروی شعر متفاوط ایران :: محمد آزرم به نظر مى رسد نامگذارى جریانى که طى سال هاى اخیر آن را «گفتمان شعر رسمى» نامیده ام، از سوى شاعران و داعیه داران این گفتمان ادبى نیز پذیرفته شده و به صریح ترین صورت ممکن و با افتخار نیز در مصاحبه ها و اظهارنظرها اعلام مى شود. پس نیازى به توضیح واضحات براى خواننده پیگیر...
-
خدا نکشدت ادگار
پنجشنبه 14 دی 1391 05:10
نگاهی به رمان رگتایم ادگار لارنس دکترف «اینک آخر الزمان» ریمون کنو در جایی می گوید رمان یا ایلیاد است یا ادیسه. یعنی داستان یا از قرار دادن شخصیت های خیالی در داستان واقعی تشکیل شده است که در این صورت ایلیاد است و یا ارائه ی داستان زندگی یک فرد به صورت اتوبیوگرافی به عنوان یک ارزش کلی تاریخی که در این صورت ادیسه می...
-
گاهنامه کارگاه - 2
پنجشنبه 14 دی 1391 05:04
-
Dialog گپ و گفتی با ابراهیم پشت کوهی
پنجشنبه 14 دی 1391 05:03
ورزا مهر تی تووک چیه؟ تی تووک پرنده ایه به رنگ سیاه و سفید، با نوک قرمز که کنار آب زندگی می کنه و افسانه ها و قصه های مختلفی راجع بهش وجود داره. مردم جنوب اعتقاد دارند که اگر این پرنده روی خانه ای بنشینه، در آن منطقه باران می بارد و بر طبق یک افسانه ی دیگه، این پرنده شب ها که می خوابه پاهاش را، رو به آسمون می گیره که...
-
T. book نمایش نبشت: تآتر بالی
پنجشنبه 14 دی 1391 04:52
ت آ تر بالی ، یک ی از نمونه ها ی نمایش ی آ ی ین ی شرق ی ست که در قرن اخیر ت ا ثیر ب ه سزایی در تحول ت آ ترغرب داشته است. رایان لندرا یکی از ساکنان جزیره ی بالی در اندونزی ، که در طرح پژوهشی گروتفسکی حضور داشت، در باب این شکل نمایشی شرقی توضیحاتی به شرح زیر می دهد : در تابستان 1984 ، در مدت وقفه ای که در طرح گروتفسکی...