بنی هاشمی ، سینماگری منزوی

:: علی رضایی

 

... کسی که علاقمند کار سینماست طبیعتاً مراحل تدریجی دریافتن دانش های سینمایی را خواهد پذیرفت. هیچکس بدون آگاهی از اصول اولیه سینما نمی تواند فیلمساز بشود رسیدن به این مرحله پژوهشگری بسیار می خواهد. (1)

حسن بنی هاشمی با این نگاه روشن وادی سینما را می پیماید و با زبانی ساده اما با ژرف اندیشی آن را ادامه می دهد.

نام حسن بنی هاشمی با نام سینمای آزاد که در اواخر دهه چهل شکل گرفته همراه است.

جوانی که شیفته سینما است و برای نخستین بار به نام فیلمساز هرمزگانی می درخشد و یکی از اعضای مؤثر گروهی است که بعدهابه یک چهره نام آشنای سینمای این سرزمین می شوند.

کیانوش عیاری، ابراهیم حقیقی، عبداله باکیده، مجید قاری زاده، مهدی صباغ زاده، عباس کیارستمی، حسن بنی هاشمی و ...


سرشناس ترین، پایاترین و اثرگذارترین حرکت آماتوری در سینمای ایران، مسلماً سینمای آزاد است که بنیانش به سبب فعالیت خودجوش چند جوان بود. (2)

این گروه تنها با یک دوربین ساده حدود سه سال با شوقی مثال زدنی به خلق آثاری پرداخت که هر کدام زمینه ساز سینمای سالم سالهای بعد شد.

نقش حسن بنی هاشمی در این گروه بسیار پررنگ بود. دو سال پس از شکل گیری سینمای آزاد در نخستین جشنواره رسمی این سینما هیأت داوران مرکب از هوشنگ طاهری، فریدون رهنما، آربی آوانسیان و هوشنگ کاووسی، کیانوش عیاری با فیلم انعکاس و حسن بنی هاشمی با موج و ... را به عنوان برندگان اصلی معرفی می نمایند.

یکسال بعد (1351) همین هیأت داوران به اضافه پرویز کیمیاویی در چهارمین جشنواره سینمای آزاد پیکره زرین را به حسن بنی هاشمی برای هجرت و دیپلم افتخار فیلمبرداری را به کیانوش عیاری اهداء می کند.

در سال 1352 کیانوش عیایر پیکره زرین را برای آنسوی آنش می گیرد و پیکره سیمین را حسن بنی هاشمی برای نهنگ داریوش مهرجویی در این دوره یکی از اعضای هیأت داوران است.

در ششمین جشنواره سینمای آزاد حسن بنی هاشمی در جایگاه داورری می نشیند در کنار خسرو سینایی، هوشنگ طاهری و هوشنگ بهارلو .

در سال 1353 افق گسترده تری پیش روی سینما گر فهیم هرمزگانی گشوده می شود. در این سال فیلمسازان ایرانی با فیلمسازان استرالیا ، پاکستان ، هند ، لبنان و کره به رقابت می پردازند.

حسن بنی هاشمی با فیلم واهمه دیپلم افتخار را از آن خود می کند.

جشنواره سپاس فرصت دیگری برای حضور این فیلمساز جوان است بنی هاشمی با فیلم نهنگ همراه با ابراهیم حقیقی با فیلم خانه ابری و فرامرز صدیقی با فیلم کلید تندیس سپاس بهترین فیلمهای هشت میلیمتری را دریافت می کنند.

مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمینه فعالیت فیلمسازانی را فراهم می کندکه بعدها هر یک پرآوازه ترین شخصیت های سینمای ایران می شوند.

بهرام بیضایی، فرشید مثقالی ، سهراب شهید ثالث ، امیر نادری ، نادر ابراهیمی، نورالدین زرین کلک و عباس کیارستمی ، حسن بنی هاشمی در این مرکز نیز استعداد شگرف خویش را به نمایش می گذارد و در سال 1353 با ساختن فیلم گردش در یک روز خوش آفتابی در کنار فیلم مسافر عباس کیارستمی خوش می درخشد.

راستی خاتم فیروزه بواسحاقی خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود.

دریغ آنهمه شور و شعور که می توانست هم در سینمای ایران و هم در دیارش هرمزگان به راستی اثرگذار باشد یکباره به انزوا کشیده می شود و هنر سینما در این سرزمین یکی از برجسته ترین استعدادهایش را ازدست می دهد.

خاموشی و انزوای بنی هاشمی تأمل برانگیز است. او پایه گذار هنر سینما در این استان است و چهره روشن سینمای ایران. کاش یاران و هم قدمان او در معرفیش به نسل امروز بیشتر می کوشیدند. هر چند همواره انگشت سینما او را در نقطه نگاه خویش نشان می دهد و تاریخ سینما نامش را به نیکی در برگهای خود به یادگار می گذارد.

 

1و 2: تاریخ سینمای ایران به قلم جمال امید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد