طبقه همکف

 :: سیما نهنگ


یوریک کریم مسیحی، طراحی که گاهی نقد هم می‌نویسد در سال 1382 کتاب اولش را با نام طبقه همکف با همکاری نشر قصه روانه بازار کتاب کرد.

این مجموعه که شامل 10 داستان کوتاه است نگاهی تازه به وضعیت آدم‌ها در جامعه دارد. کتاب کریم مسیحی به نسبت آثار ارائه شده در زمینه داستان کوتاه در این سال‌ها کاری متفاوت محسوب می‌شود. زاویه دید و انتخاب فضا و موقعیت، از نکات برجسته این داستان‌هاست. کاری که شالوده‌ی آن بر پایه‌ی فشار و خشونت نهاده شده است و از این طریق جامعه را به نقد می‌کشاند. در میان این آثار داستان های طبقه‌ی همکف ، در شیشه‌ای ، … با پایان غیر منتظره و پرداخت تاثیرگذار از بهترین داستان های این مجموعه محسوب می‌شوند. هر چند که خشونت شالوده‌ی اساسی ساختار داستان‌های موجود در این کتاب است اما برخورد تازه و اجرای متفاوت نویسنده از این داستان ها ، در پاره‌ای اوقات بیشتر از فقدان مهر و عشق را نمایان می سازد. یوریک در داستان در شیشه‌ای نیاز به یک تکیه‌گاه و تنهایی را به زیبایی به تصویر می‌کشد. در این داستان زنی در آپارتمانی زندگی می کند و مردهای آن آپارتمان به او چشم دارند. اما زن در یکی از اتاق‌هایش مرد معلولی دارد که از او نگهداری می‌کند و صدای مرد مانع هجوم همسایه به زندگی و خلوت و تنهایی‌اش می‌شود. در پایان داستان می‌فهمیم که مردی که در اتاق زن است صدایی است که از نوار پخش می‌شود.

در سال جاری از این کتاب حتما بیشتر خواهید شنید. بسیاری از همین حالا این کتاب را کاندیدای بهترین مجموعه داستان کوتاه در سال82 می‌دانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد