-
NA & BA نقد نگار : تاریخ سرکوب
پنجشنبه 14 دی 1391 04:51
وحید رضا زارع مهرجردی فضا در تاریخ سرکوب، با جا به جایی دیوانه وار چهار چهارپایه ی چوبی ـ که فرم فریبنده ی آن چندان بکر هم نیست ـ ساخته نمی شود بلکه این فرم دکوراتیو اجرایی، ضربه ی مهلکی به نوع کارایی این تآتر می زند؛ همچون تنی که با روحش تناقض دارد. زبانی بورژوایی با نوعی تجمل پنهان در فرم اجرا ـ که زینت و زیبایی خود...
-
KARGAHISM مکتب کارگاه
پنجشنبه 14 دی 1391 04:50
آرتو و تآتر شقاوت گرد آوری: مجید سرنی زاده آنتونن آرتو، متولد 4 سپتامبر 1896 در مارسی، متوفی در 4 مارس 1948. وی پیامبری بی قداست بود که بصیرت و دیده وری و غیب آموزیش از درون بینی و اِشراق نشاَت می گرفت، خواستار رهایی از هر قید و بندی بود: سلطه نیاکان، جبر جامعه، اقتدار دانش و فرهنگ و مقتضیات دست و پا گیر زیست و...
-
کارگاه خبر W.T.N
پنجشنبه 14 دی 1391 04:49
هیچ کسی در جشنواره ی تآتر سراسری امسال، سکه ی تمام بهار آزادی جایزه نگرفت. (بدون شرح) ورک شاپ تآتر نیوز: این پاراگراف را که دارم می نویسم بی اختیار به خاطرات دبستان می روم. پاراگراف: « طبق قانون جدید مرکز سیاست گذاری هنرهای نمایشی امسال در جشنواره ی تآتر سراسری، هیچ کسی جایزه ی سکه ی تمام بهار آزادی نگرفت ». اگر می...
-
Secret خیلی محرمانه: این علامت ! تعجب ندارد
پنجشنبه 14 دی 1391 04:48
یکشنبه ی یکی از هفته های دی ماه سرد و خشک هشتاد و سه خورشیدی مورخه ی سیزدهم؛ مصادف با آخرین بازبینی از تآتر« تاریخ سرکوب» در محل سالن شهید فرهنگسرای آوینی بندرعباس بود که... طرح این اتفاق از چندین جنبه جالب است: ابتدا، رقمی ست با پنج تا که تعداد بازبینی های این نمایش را نشان می دهد و همزمان با همین رقم مفلوک، رکورد...
-
گاهنامه کارگاه - 1
پنجشنبه 14 دی 1391 04:43
-
T. book نمایش نبشت : اُپرای پکن
پنجشنبه 14 دی 1391 04:41
اپرای پکن به شکلی نمایشی اطلاق می شود که در اواخر قرن هجدهم میلادی در چین پدید آمد. این نمایش متشکل از نیمی بازی، نیمی خواندن، پانتومیم و رقص است. نمایش نامه های این سبک تآتر از حکایات و افسانه های خیالی گرفته شده است. در این نمایش بیانگری شخصی به دقت در قالب اطور ، لباس و گریم رنگ ها و تعدادی وسایل ساده صحنه ای رمز...
-
KARGHAHISM مکتب کارگاه: بیومکانیک مه یرهولد
پنجشنبه 14 دی 1391 04:40
بیومکانیک مطالبی برای تعلیم بازیگر است که مه یر هولد کمی پس انقلاب ا ُ کتبر آن را ابداع کرد . با وجودی که این نظام بسیاری از اوقات به درستی درک نشد، اما به خاطر موقعیت ممتاز مه یر هولد به عنوان برجسته ترین کارگردان انقلابی و آوانگارد در دهه بیست و سی توجه زیادی را به خود جلب کرد. چهار سال پس از انقلاب همپای اضمحلال...
-
NAGHD & BARRASI نقد نگار: نقد چیست؟
پنجشنبه 14 دی 1391 04:40
آیینهی طبیعت (اورلی هولتن) در این ستون چند پیشنهاد کارگاه را برای نقد یک اثر هنری, از منظر اورلی هولتن نگارندهی کتاب "تآتر, آیینهی طبیعت" خواهید خواند و امید م است که این راه گشا باشد . مرحله اول مرحله کشف معیارهایی است که اثر مورد نظر به وسیله آن ها قضاوت می شود و در مرحله دوم معیارهای کشف شده ی مرحله...
-
DIALOG گپ وگفت : عروسک گردان خانه ی عروسک من
پنجشنبه 14 دی 1391 04:38
وحید رضا زارع مهرجردی (ورزا مهر) چی شد که تصمیم گرفتید برای بار دیگر لذت اجرای یک تآتر را تجربه کنید؟ دلایل مختلفی وجود داشت. شاید دلیل اول این بود که احساس می کردم اجرای یک کار خارجی سالهاست که جاش خالی مونده و میخواستم شروع کننده ی این بخش از نقیصه ای باشم که در تآتر استان وجود داشت. همیشه در مراحل مهمی که احساس...
-
MASK صورتک: گریم
پنجشنبه 14 دی 1391 04:36
گریم در تآتر (مهین میهن) از زمان های کهن چنین تصور شده است که میان خصوصیات اخلاقی و اعضا و خطوط چهره رابطه ای وجود دارد. آنچه مسلم است خصــوصیـات درونـی و نیــز زندگی روزمره افراد کم و بیش بر خطوط و حجم های چهره شان اثر می گذارد و با مشاهده چهره افراد تا حدودی می توان به شخصیت درونی شان پی برد. همان گونه که...
-
EXPRESS خیلی ویژه: جشنوارهی تآتر استانی
پنجشنبه 14 دی 1391 04:34
منبع: مجید سرنی زاده چندی پیش در یکی از روزهای گرم تابستان بندرعباس با کابوسی دهشتنا ک از خواب برخواستم و به سرعت با مرکز بحرانهای اجتماعی تماس گرفتم. یک بحران عظیم, بحرانی که هنر اجتماعی ما دچار آنست ... بحران مردگی تآتر ! شاید این سخن با وجود پیشرفت های عظیمی که در زمینه اجرا, چه در بازیگری و چه در طراحی ها و...
-
TEATHRE MAN / آقای تیاتر : مهدی عطایی دریایی
پنجشنبه 14 دی 1391 04:32
منبع: ورزا مهر مهدی عطایی دریایی متولد 2مهر 1336 در بندرعباس عطایی برای اولین بار به عنوان بازیگر در نمایش «گلدونه خانم» (1353)نوشتهی اسماعیل خلج و به کارگردانی جواد سمیعیان به روی صحنه آمد و پس از آن در نمایشهای خانهی «بارانی»، «پاتلن وکیل»، «پاتوق» و چندین نمایش دیگر حضور یافت . نوجوانی عطایی با حضور فعال در...
-
داماهی - شماره 18 - 19
پنجشنبه 14 دی 1391 04:07
-
[گپ هورخش] شهر در فاصله ی دو پلکان
پنجشنبه 14 دی 1391 04:02
:: ابراهیم پشت کوهی یا غایت آمال احوال عارفان ششمین کنگره سراسری شعر و قصه بندرعباس در راه است حرف این کنگره در نهایت و یا ایده آل آن باید شناسایی ، کشف و مطرح ساختن چهره های تازه برای شعر و ادبیات ایران باشد. این که تا امروز این کنگره چقدر در این راه «کشف چهره ها» موفق بوده است یا نه بحثی جداست. اما همین که کنگره...
-
داستان پسرهای کپل
پنجشنبه 14 دی 1391 03:50
چهارده سال بعد اینکه دخترها همه بزرگ شدند ، شوهرکردند و همه با هم پنج شکم پسرهای کپل زاییدند و شب توی لحاف کهنه هائی که به جای پنبه از روزنامه های مفی پ ر شده بود خودشان را لوس کردند برای مردهاشان ، او برگشته بود. دخترها که دیگر شکمهایشان زیر پیراهن های گلپری جون چین چین شده بود سر قنات اخم می کردند و هنوز...
-
سینمای آنتون تارانتینو
پنجشنبه 14 دی 1391 03:47
یادداشتی بر تئاتر «تاریخ سرکوب» نوشته و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی ::حمید موذنی «تاریخ سرکوب» نوشته و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی از تلفیق نمایش رقتانگیز آرتویی و سینمای خشونت بار تارانتینویی وام گرفته و با بهرهگیری از وجوه خشن هر دو سبک هنری صحنه را مملو از پتانسیل اضطراب جهت تاثیرگذاری بر مخاطب قرار داده است....
-
مولن روژ
پنجشنبه 14 دی 1391 03:47
اگر شنیده اید یک میوه ی ممنوعه بوده و نه چیزی بیش از این. و بروید دنبالش را بگیرید. و مهر قرمز را زده اند پای ی ن پرونده اش که جریان را ول کنید و بروید، نه اینکار را نکنید با اینحال نمی شود دقیق گفت گفته اش چه بوده، چه کار کرده، ولی همین کافی است که بوده است. با آن نیم پالتوی سیاه و کیف رودوشی آویزان از شانه چپش...
-
آنچه متنها کم دارند کم دارند
چهارشنبه 13 دی 1391 00:00
:: وحیدرضا زارع مهرجردی نگاهی به نمایشنامه های اجرا شده در جشنواره تئاتر هرمزگان جشنواره تئاتر در هرمزگان در حالی برگزار شد که ه نوز هم نگاه غالب و حاکم بر جریان تئاتر این مملکت قصه گویی را مهم ترین عنصر می داند و رعایت اصول شش گانه تراژدی حضرت ارسطو حرف اصلی است. البته درصدی هم از این سبک و سیاق پیروی نمی...
-
عبور از بعدهای سه گانه
سهشنبه 12 دی 1391 23:57
:: گفت و گو با یداله رویایی این گفت و گو برای نخستین بار در مجله تلاش در آذرماه 1355 به چاپ رسیده است. از آنجا که رویایی در این مصاحبه به تعریف شعر حجم و طرح و ارایهی دیدگاههایش می پردازد که همچنان تازهگی خود را حفظ کرده، بد ندیدیم که آن را تجدید چاپ کنیم. امیدواریم در آینده به مصاحبه تازه ای با یداله رویایی...
-
یک شعر از سمیه هلاکویی
سهشنبه 12 دی 1391 23:27
… طرحی کنار پنجره مانند یک سراب یک شمع نیم سوخته یک کوه التهاب یک شاخه گل و دختری از جنس خستگی آن شب کنار پنجره مجهول و بی جواب ابری لمیده بود نمی کرد حرکتی مانند کودکی که به گهواره رفته خواب ناگهَ سکوت کوچه شکست و میان شب مردی به سوی پنجره می رفت با شتاب باران گرفته بود وتن اش شعله می کشید چیزی شبیه دلهره و شکل...
-
دوشعر از لیلا ناظمی
سهشنبه 12 دی 1391 23:24
وقتی سیاه می بارید بیدار شو تا بگویم شاخهی نوری که گذشت از میان جمله ی ناتمام ام از کدام سو آمد. یا وقتی سیاه می بارید چه اندازه رطوبت دست مال بالا می زد که بعد از باران زمین. سرخ از کناره ها بالا رفت و آمد شعاعی پهن شد روی تخت خواب ام بیدار شو! از مهره ها اولی / دومی/ ..... /..... /پنجمی / .... /هفتمی از مهره ها...
-
یک شعر از مهدی جعفری
سهشنبه 12 دی 1391 23:23
در کنار دست های گرد او؛ این متن برای اوست توپولوژی خاک خصوصیی من ! با تو در اطراف کلمهیی ناخوانا دل تنگی ها کرده ام از تو از مدادم قیر می آید مسواک هوای دهن ام را روحانی کرد وقرص های مادر بوی زینالعابدین و مزار پدر بوی خمیردندان گرفت تنهاییی من منقطع نیست گریه منقطع نیست صدای مرا ؛ کی موزاییک میکنی؟ شن های شعر در...
-
دو شعر از مجید مرادی
سهشنبه 12 دی 1391 23:23
پینوکیو ! پینوکیو! از دماغ دروغ و از گوش های گناه درازترم از چشمهای کجام که میدزدند از حرفهای راستاند که دروغام درمن سوال نیست که چوب بهتر است یا ثروت درخت اسکناس هم چوب دارد و هم بهتر پینو کیو ! از بخار گیج اطراف ات چوب ام نمیکنی؟ در حباب آیا با خود نمی بری رویا ی اطراف ام را ؟ و گوش نمی دهی به حرف هایم آیا...
-
دو شعر از وسعت اله کاظمیان
سهشنبه 12 دی 1391 23:22
پاهایم را بیاور «ماه بگم» مهتاب، بر دریچه آویخته خود را کوچه بوی ترنج وآویشن دارد و می شود در آرامشِ کوچه و ساحل قدم زد وگریست و تو گفتی ماه خواب است ابرها را باد می چلاند پر غیض برق روشنیهای مخوفی را به جهان خواهد آورد وتو رفتی فردا میش ها را ببری پاهایم را بستانی از بازار کوچه را قاب کنی با دخترِ همسا یه و هنوز این...
-
دو شعر از لیلا غفاری
سهشنبه 12 دی 1391 23:21
زیتون با طعمِ ماه صبحی گیج چکیده توی دهانم با آهنگی فرسوده از این پیانو ریخته بر زیتون هایی شبیهِ تو فدریکو! خواب های تو لای دندان های من گیر کرده اند دهان بوی قهوه یی دارد دهان بوی شاخ دارد دهان بوی خون دارد می دهد (پسری پارچه ی سفید را آورد)* ماهی گذشته از ساعتِ پنجِ عصر روی پیشانی لیزمی خورد به آبی ی دیوار دندانِ...
-
دو شعر از پویا عزیزی
سهشنبه 12 دی 1391 23:19
این عکس اصلا ً عکس نداشت: ACD(02) این عکس را از هر طرف ببینی از آن لب به لب ام مثلاً از رو به رو: دست به گردن اندخته ست من و با آویزانِ لب از لبهی عکس کادری را که نشسته ای هم بزند کادرِ هم خورده پُر شود می شوداز موی تو که پشت صحنه ای ودست در خَمِ آن زلفِ دو تا نکنم؟ پشتِ صحنه البته با این که صحنه را از پشت ببینی فرقِ...
-
دو شعر از اسفندیار ساکنیان
سهشنبه 12 دی 1391 23:18
سینه ریزی از خواب ناگهانی که وارد می شوی نمی توانم به نامِ عاشقانه ات صدا کنم از خوش آمدِ کلماتِ ممنوعه عشق از خودم که به پایان ِخودم نزدیکم و از پیری زودرسی که به همه چیز سرایت کرد از چندین بهار از تو دور تر خدا عقوبتم می کند سرزنشم می کند قاب های خالی عکس های یادگاری که زیبا شدنت را نشان نمی دهدم سینه ریزی از خواب...
-
دو شعر از اکرم روحی
سهشنبه 12 دی 1391 23:17
مواج ............ شعری به گیسویم کشیده می گذرد و ضربانِ زانوانم تند تر به راه های نرفته آویزان برمی گردند. چقدر صدا خوب است وطرح آبگوشت دورِدهانِ پسرک زیبا ست وقتی فقط به خودم فکر می کنم و بر می گردم. شعری به گیسویم کشیده می گذرد و زمان شعله ای بردامنم که بسوزید همه تان ! من آتش را زیاد تر می کنم وخودم خیسِ خیس...
-
یک شعر از شعله ایل بیگی پور
سهشنبه 12 دی 1391 23:16
خانه همیشه قبل از به خانه رسیدن به کوچهی مان فکر می کنم به خانه های بی در بی درخت بی پنجره که تا خانهی ما ردیف شده اند نه عزیزم! ما که اصلاً خانه نداشتیم بر میگردم به نارونی که کوچه ای از آن می گذشت و خانه ای که درخت بیدش همیشه مجنون است !
-
دو شعر از پژمان بهادری
سهشنبه 12 دی 1391 23:16
کاملاً اتفاقی اتفاقی شده ام ، مینوتور! من از نیمهی حرف هام متوجه ام که زمین خطای باصره است وروی خطوط تقارن تنها به تن هایی فکر می کند که از حروف دَر هَم بستر دَر هَم بازو به نسلهای منقرض مدارس آرزو دارند من با نیمهی نمی دانم ام به خیابان می روم وبا آدمهایی دوست هستم که اصلاً قصد اتفاق ندارند حالا می توانیم از نیمه...