MASK صورتک: گریم

گریم در تآتر (مهین میهن)

 

از زمانهای کهن چنین تصور شده است که میان خصوصیات اخلاقی و اعضا و خطوط چهره رابطه ای وجود دارد. آنچه مسلم است خصــوصیـات درونـی و نیــز زندگی روزمره افراد کم و بیش بر خطوط و حجم های چهره شان اثر می گذارد و با مشاهده چهره افراد تا حدودی می توان به شخصیت درونی شان پی برد. همانگونه که خصوصیات درونی افراد با هم متفاوت است, خطوط و حجم‌های چهره ها نیز با یکدیگر فرق کلی دارد.


با مشاهده چهره عبوس و اخمو با چشمانی مضطرب , تصور فردی محتاط و بدبین و عصبی حاصل می شود, چهره رنجور استخوانی با رنگی پریده و ابروانی با گوشه های پایین افتاده, نماینده فردی مریض یا غمگین یا درونگراست وچهره ای با عضلاتی منقبض, ابروانی گره دار نماینده فردی خشن و چهره آفتاب سوخته استخوانی با چشمانی خسته, نشان دهنده فردی زحمت کش یا کشاورز می‌باشد. البته نباید فراموش کرد که در اجتماع به افرادی بر می خوریم که اعضا و خطوط چهره شان ابدا با شخصیت درونی شان توافق ندارد. همانگونه که در اجتماع با اولین نگرش به چهره ای, تصویری از شخصیت درونی آن شخص در ذهن بیننده پیدا می‌شود, بر روی صحنـه تآتر تماشاگر با مشاهده چهره بازیگر در اولین برخورد تا حــدی به شخـصیت او واقــف می‌گردد. بدین جهت برای آشنایی با فرم ها و اعضای چهره و رابطه آن ها به عنوان عوامل بیانگر حالات درونی به اطلاعاتی نیازمندیم که در اینجا به انواع فرم چهره و حالات بیانی آن ها اشاره می کنیم.

1. چهره ذوزنقه با ضلع پایینی بزرگتر: خاص شخصیت باهوش و فهمیده یا حساس یا ذاتا هنرمند.

2. چهره مستطیل: خاص شخصیتی با قدرت در زمینه سیاسی, اقتصادی و اجتماعی

3. چهره مربع: خاص شخصیتی مبارز, متفکر, با انرژی, خشن یا لجوج

4. چهره گرد بدون گونه: خاص شخصیتی ساده, خیره خواه, شوخ, صادق؛ و با گونه, خاص شخصیت جاه طلب

5. چهره مثلث: معرف شخصیت های مختلف, گاه خاص شخصیتی بسیار فهمیده یا حساس یا رویایی و گاه شخصیتی حسود یا موذی یا غیر قابل اعتماد.

6. چهره بیضی: خاص شخصیتی باهوش یا کنجکاو و یا حساس است.

7. چهره ذوزنقه با قاعده ای بزرگ معرف شخصیت های مختلف است. گاه شخصیتی بسیار با اراده در زمینه مثبت یا منفی و گاه دارای دو شخصیت متضاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد